Tuesday, June 23, 2009

Arakian Alkisahnya

Menarik nafas lega.. mm assigment dah siap.Dah emel dah pun pada pensyarah, cuma harap tak banyak renovation yang perlu dibuat. Tapi tak lah seteruk masa menyiapkan projek sarjana semasa first degree dulu. Dulu 2 bulan berkurung bilik bacaan. Bahan rujukan berkotak-kotak. Kertas yang print tak jadi pun banyak rim juga. mm, suami dan anak turut tension bila maknya sibuk. Apa taknya asyik2 tengok mama mengadap laptop . Di pintu bilik tertulis " dilarang masuk bilik ini, mama sedang menyiapkan laporan kajian yang terakhir, lepas kerja mama siap kita pergi melancong ". Anak baca phase pertama merunggut tapi phase kedua mereka seronok. Masa tu kalau larat masak, masak kalau tidak makan diluar. Tapi saya agak bertuah, sebab suami saya ni rajin memasak dan pandai memasak. Kalau dia lapang dia masak dan kerap kali dia masak. Itulah sebenarnya pengorbanan mereka sebenarnya. Selepas tesis tu siap dan hantar kami pelajar tahun akhir UTM masa tu rasa lega sangat seolah-olah seperti lepas bersalinlah kata kawanku Terharu pun ada masa tu pensyarah2 kami beratur mengucapkan tahniah kerana berjaya di viva dan siapkan laporan tu. Tapi anak-anak dah biasa dengan situasi mamanya yang sebegini menyebabkan mereka lebih berdikari. Sebenarnya dari situasi ini dapat menginspirasi anak-anak. Setiap kali result periksa keluar saya akan panggil anak-anak sama surf internet tengok result periksa saya. Saya seronok bila anak2 orang yang pertama ucap tahniah. Sekurang2nya mereka tahu itulah hasilnya yang selama ini saya tinggal mereka pada hujung minggu.

2 comments:

ybs said...

tahniah, tahniah dan tahniah!!!

mantan said...

Bukannya senang nak senang...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...