Tuesday, July 21, 2009

BUTA HURUF PULAK...

Semalam menerusi Buletin Utama TV3 kita dikejutkan dengan kadar buta huruf yang agak serius dengan angkanya melebihi 54000 ++. Apa sudah jadi? Dalam keghairahan membicarakan soal PPSMI dan PIPP kita dikejutkan dengan dapatan buta huruf. Bak kata pepatah melayu yang dikejar tidak dapat yang dikendung berciciran..Walaupun populasi yang buta huruf ini dalam kalangan penduduk luar bandar namun dimanakah teras PIPP untuk merapatkan jurang pendidikan? Dimana semua rakyat perlu mendapat tahap pendidikan yang sama rata. Siapakah yang salah ? terdengarlah desas desus yang menyalahkan sistem pendidikan yang kononnya mementing peperiksaan dan dah tu ada yang menyalah guru-guru dan tak kurang pula yang menyalahkan ibubapa dan pemimpin. Adatlah bila sesuatu yang tidak cemerlang semuanya tidak sanggup bertanggungjawab..Apa-apa pun isu buta huruf ini perlu dibenteras segera. Adalah malang pelajar yang buta huruf ini. Bagaimana mereka hendak mendapat maklumat dan ilmu sedangkan tidak ada wasilah untuk mencapainya. Bagi memperolehi ilmu dan maklumat mesti menerusi pembacaan. Kalau diamati dari sirah nabi, tuntutan pertama dari ALLAH adalah membaca. Allah menyuruh nabi Muhammad membaca iaitu "iqra'". Walaupun ketika itu nabi muhammad tidak boleh membaca.. lalu di ajar oleh malaikat Jibrail untuk membaca.
Program KIA 2M. masih belum mampu membenteraskan buta huruf? Apa yang kurang pada program ini.. Pelbagai andaian dan hipotesis dalam mencari punca buta huruf ini. Belum lagi kita beralih pada program jqaf yang semakin sunyi sekarang. Sejauhmana keberkesanannya? Adakah jqaf ini akan menerima nasib yang sama seperti PPSMI ?. Apapun sesuatu yang dirancang dengan baik perlu dilaksanakan dengan baik disamping pengawalan yang sistematik. Banyak program yang dijalankan tidak bersungguh-sungguh dan kurangnya control dari pihak yang diamanahkan,,bah kata pepatah hangat-hangat tahi ayam. Awal di perkenalkan berkobar-kobar selepas down perlahan-lahan. Bagi menemui kejayaan perlu istiqamah. Wallahu waalam.

1 comments:

mantan said...

Rosnah,
Sewaktu bertugas dulu saya salah seorang JK penilaian pelaksanaan KIA 2M. Saya ditugas membuat penilaian dan laporan pelaksanaan bagi kawasan Muadzam Shah.

Saya tahu apa kelemahannya. Malu nak disebutkan di sini.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...