Thursday, July 16, 2009

O' ALAH LA...

assalamualaikum, dah lama rasanya tak menjengok blog ini dan blog kawan-kawan. Sejak akhir-akhir ni agak sibuk dengan urusan sekolah dan anak-anak. Peperiksaan semakin hampir buat anak-anak dan memerlukan perhatian yang lebihlah nampaknya. Di samping itu bila melihat keadaan murid-muridku di sekolah yang kurasakan banyak benda yang tak boleh dikuasai walaupun dihujung tahun begini, mendorong aku untuk berbuat sesuatu kepada mereka. Sebelum ni aku memangku jawatan gpk di sekolah, masa P&P aku sedikit dan terlibat dengan bilangan pelajar yang sedikit dan penumpuan lebih kepada mereka.Biasanya aku berpuashati dengan pencapaian mereka. Kini, aku bukan GPK lagi dan masa P&p banyak dan dapat ku rasakan ada sedikit pengabaian terhadap mereka. Sebagai guru pendidikan islam tonggak utama yang perlu mereka kuasai ialah perkara-perkara asas fardhu ain. Adalah sesuatu yang memalukan bila pelajar anak didik kita tidak pandai sembahyang. Tidak tahu bacaan dalam sembahyang dan perlakuan sembahyang. Dengan itu saya cuba pelbagai modul hasil ciptaan sendiri untuk membantu mereka yang tersangat lemah (biasa golongan yang di rumah tak sembahyang dan ibubapa tak sembahyang- sebab anak2 janggal melihat perlakuan solat) Berdasarkan pemerhatian latih tubi amat perlu dan amali tetapi dalam situasi yang bermotivasi. Anak-anak yang begini terlalu asing bacaan-bacaan yang berbentuk ayat arabic ni... Namun setelah saya mencuba modul pengajaran saya ni saya dapati ada murid yang dapat terima dengan berkesan dan ada yang masih macam tu.. (tak berganjak) beberapa part perlu diubah suai supaya lebih universal. Tapi memang seronok bila kita dapat menghasilkan sesuatu yang menarik walaupun tak seberapa. Alhamdulillah dengan situasi sekarang tanpa memegang jawatan pentadbiran saya akan guna masa untuk membina item-item moul-modul pendidikan Islam yang lebih contemporary. Ada member percetakan yang menawarkan saya publish modul-modul dan buku tetapi saya nak try dulu pada pelajar-pelajar saya dan memperbaiki mana-mana yang perlu. Bila betul-betul berkesan insyaallah saya akan publish. Buat kajian rintis dululah.. hi.hi.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...