Monday, October 5, 2009

Cukai pandapatan oh cukai pendapatan...

tadi siang aku di hubungi oleh puan zalina dari LHDN Kuatan. Dia telah meminta aku membawa semua pernyata pendapatan tahunan dari tahun 2000-2008 sebab nak audit ;Aduh!!! pening kepala aku bila memikirkan. entah ada ke tidak dalam fail aku. esok kenalah menyelongkarnya. Aku benggang juga dengan LHDN ni... dulu masa awal2 tahun 2000 lagi dah aku pegi nak buka fail tapi dia kata tak payah buka, tak layak lagi... nah, sekarang bila aku kata balik aku tak isytihar sebab dulu beberapa kali saya minta no file dia kata tak payah. Yang aku istihar 2005 ke atas.Hasilnya menyusahkan... Hari Jumaat ni sekali lagi la berkejor ke kuantan. Sudahla assigment banyak, sabtu tu kena ke JB lagi... LETIH NYEE,,,

2 comments:

Faris said...

Rosnah,
Dengan LHDN ni walau apa pun alasan kita, memang tetap salah kita. Menurut akta, mengisytihar pendapatan kita adalah termaktub dalam tanggungjawab kita. Sekiranya tak perlu, dapatkan surat hitam putih secara rasmi.
Saya telah mengalaminya setalah 5 tahun pertama mengajar. Oleh kerana tak dapat borang taksiran, saya sendiri ke LHDN dan minta buka fail. Isytihar tahun semasa, selepas tu berturut2 tahun2 sebelumnya datang borang taksiran dan akhirnya, kena bayar tunggakan punyalah banyak sejak tahun pertama bekerja.
So, sediakanlah aje duit untuk bayar cukai tertunggak tu.

Rosnah said...

memang ye... saya juga ada pesan pada guru2 baru. hah mereka pegi itulah jawapannya. tapi yang beri jawapan tu jaga... habis tak leh nak jumpa pegawai jaga dah sekat. itulah LHDN kuantan ni.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...