Wednesday, October 28, 2009

Periksa oh periksa (grounded Theory )

Lagi 2 hari aku akan periksa. Kekalutan menyiap soalan periksa pelajar, menyiapkan program literasi alQuran Peringkat Daerah, menyiap e pelaporan peringkat daerah dan sekolah menyebabkan rasa semput jugak. Semuanya harus dibereskan... tak sempat nak tangguh. Anyway sempat jugalah aku membelek2 notes yang pensyarah bagi . refresh for exam lah.. bila mengenangkan tak sempat mentelaaah dengan sempurna rasa rugi pulaklah. Bila habis periksa dah tentu kita tak baca buku-buku tu. Sedangkan di dalam buku tu banyak ulasan2 mendalam yang amat berguna untuk di ketahui. Dalam pada tu tadi aku telah study tentang theory grounded bagi kaedah penyelidikan. Dalam kaedah itu telah di ceritakan juga proses coding dan memo.
oK.. Saya elaborate sedikit tentang teory grounded ni,, ia merupakan satu kaedah kajian yang diperkenalkan oleh Glaser dan Straus pada tahun 1967 dan kemudian diperjelas secara detail oleh strauss pada tahun 1987. Ia merupakan satu kajian kualitatif yang mengunakan pendekatan induktif dimana kajian ini dimulakan dengan memperolehi data dan dari data dibina konsep dan teori kemudian dijadikan hipotesis dan teori dibangunkan. Berbeza dengan kajian klasik yang lain dimana pendekatannya adalah deduktif.
Terdapat 5 Tahap dalam menghasilkan teori grounded:
1- Design kajian
2- Pengumpulan data
3- Memaparkan data.
4- Menganalisa data.
5- Membandingkan data dan literature.

Dari 5 tahap ini pulak wujud 9 langkah:
1- tinjau ulangan teknik literature.
2- pilih kes
3- membuat panduan pengumpulan yang teratur.
4- membuat kajian lapangan.
5- susun data.
6- analisa data.
7- contohi teori
8- penyelesaian kajian
9- Banding kajian yang muncul dengan kajian yang lepas.
Kualiti teory grounded ini bergantung pada cara dan langkah pelaksanaan oleh pengkaji itu sendiri. Sekiranya kajian itu mengikuti langkah dan disiplin yang baik maka akan tercipta satu teori yang baik. Teori ini memerlukan tahap keprofesioanalan seorang pengkaji itu. Tahap kejujuran, ketelitian dan kesabaran.

Dalam fasa menganalisa data terdapat coding dan memo.
Apa itu coding dan memos?
coding adalah pemecahan mengikut konsep. coding juga satu cara untuk mengkelaskan data mengikut kategori. Data itu boleh diperolehi melalui temubual, pemerhatian dan catatan peribadi pengkaji. coding ini penting untuk lebih memahami dan memperjelaskan secara terperinci dan seterusnya dapat memperkembangkan teori.

Dalam Kajian grounded ni ada 3 proses coding.
1- open coding
2- Axial coding.
3- Selective coding.

Open coding - Satu proses dimana pengkaji mengenalpasti, mengkategori, membuat huraian berdasarkan dapatan yang diperolehinya melalui pemerhatian, temubual dan mana-mana dokumen yang berkaitan. Pada peringkat ini juga pengkaji akan memecah2kan permasaalahan mengikut konsep, fungsi dan objektif.

Axial coding - Pada tahap ini menghubungkan berbagai-bagai kategori dalam bentuk susunan yang kronologi. Ini gabungan cara berfikir secara induktif dan deduktif. Pada peringkat ini banyak maklumat baru telah diperolehi oleh pengkaji dan mula membuat perbincangan dan perbandingan.

Selektif Coding - Pada tahap ini maklumat yang diperolehi sudah berada pada tahap tepu (saturation) Dimana apabila ditemuramah beberapa orang maklum balas yang diperolehi adalah sama. Di sini penyelidik mengambil dapatan ini dan membina teorinya sendiri yang baru. Namun begitu penyelidik meneruskan dengan membanding dan menghubungkan dengan teori yang lepas atau yang lain.

alamak... dah penat ulasan seterusnya nanti,,, kalau sempat.. ada simpan kat kepala ni tapi tak larat taip dah.

1 comments:

Fadhilah196 said...

THANK U SOOO MUCH ;-)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...