Wednesday, December 22, 2010

Skandal dan Maya

Skandal mungkin satu perkataan yang mengambarkan dengan pelbagai unsur2 negatif. Apabila orang mendengar dia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif. Era teknologi dan komunikasi ini mendedahkan kita kepada pelbagai kemungkinan yang sukar di kawal. Segalanya berada di hujung jari. Beberapa saat ianya terjadi. Dalam era ini terdapat banyak rumahtangga berantakan, hubungan persahabatan musnah, persaudaraan tercerai semuanya kerana tidak menggunakan pemikiran yang waras dan tangan mendahului minda.

Kadang2 individu boleh bermadah pujangga dan meluahkan perasaan menerusi imaginasi menerusi maya. Berapa ramai remaja musnah kehidupan kerana cinta internet. Di sini etika dalam mengurus perhubungan maya perlu ada dalam diri sendiri. Terharu dengan peristiwa yang menimpa kenalan ku yang mana isterinya marah sangat dengannya setelah membaca sms2 kepada seorang perempuan yang di anggap kekasih suaminya. Sedangkan suaminya yang suka berfantasi dan beremosi di alam maya. Ini mungkin satu keseronokan bagi yang mempunyai kelapangan dan kekosongan dalam minda dan kerja harian. Dulu masa aku sekolah2 dulu tak de dunia maya seperti ini. segalanya menjadi susah namun sempat juga aku menyamar jd lelaki dengan menulis surat kepada seorang perempuan. Akhirnya budak perempuan dah suka sangat padaku wpun tanpa mengenali aku. Dia jatuh cinta dengan nama aku saja pada masa tu. Nama yang aku guna adalah Fareez. Apa yang lebih melucukan tup! tup! masuk universiti duduk seblik dengan budak perempuam tu. Agaknya kalau zaman tu seperti sekarang...entah macam2 kerenah aku lakukan.

Berbalik kepada skandal dan maya ini, menerusi maya ini segalanya boleh terjadi. Kadang2 berbalas2. kdg2 palsu semata. Namun begitu dunia sekarang ramai orang suka yang palsu. bulu mata palsu, gigi palsu, rambut palsu,,, semua yg palsu itu indah. Kebijaksanaan dan kecerdasan akal yang waras mampu mempertimbangkan segala..kdg2 kita bebas membalas sebab kita rasakan kita bersemuka dengannya. Tapi realitinya adalah seperti sebuah games. Manusia tidak selalunya berada di dunia maya. Tetapi mungkin berada di dunia maya individu merasa rileks seketika.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...