Friday, April 1, 2022

Adaptasi Tingkap Johari Dalam Pengurusan organisasi

 

Saya tahu anda tahu. (TERBUKA)

 

 

 

Anda tahu, saya tak tahu (TERLINDUNG)

 

 

Saya tahu dan anda tahu

Anda tak tahu dan saya tak tahu (Gelap)

 

 

                                              Konsep asal  Johari window (1990)

Saya tahu anda tahu. (TERBUKA)

 

( golongan yang ada ilmu, tahu dan mahu buat. Golongan ini boleh berdikari dan bekerja tanpa pantauan )

 

 

Anda tahu, saya tak tahu (TERLINDUNG)

 

(Golongan yang tak tahu tapi ingin belajar. Golongan ini biasanya dalam kalangan guru dan mempunyai motivasi untuk belajar. )

Saya tahu dan anda tahu.(GELAP)

 

(Golongan yang banyak ilmu tetapi tak mahu buat kerja . Biasanya golongan yang lama bekerja tetapi sudah burnt out).

Anda tak tahu dan saya tak tahu (Gelap)

 

(golongan yang tak tahu dan tak mahu tahu. Golongan ini suka menjauhkan diri dan buat hal sendiri.)

                        Adaptasi konsep johari window  dalam mengenal  sikap pengikut.

Tingkap jauhari ini di cipta oleh Joseph Luft dan Harry Ingham  (1990). Tingkap jauhari ini adalah sebuah teori personaliti. Ianya boleh digunakan untuk melihat diri sendiri dan boleh di gunakan oleh pemimpin untuk mengenalpasti sikap orang bawahan dalam organisasi. Dengan memahami konsep tingkap jauhari  ni sedikit sebanyak membantu  memahami  personaliti  org bawahan.

 

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...