Saturday, July 11, 2009

PERASAAN SEORANG WANITA

Aku bukanlah sehebat Dr K. Rubiah dan tidaklah sehebat Dr Fadhilah Khamsah yang merupakan pakar untuk menyelesaikan masalah.. bukan juga seorang kauselor sekolah atau kominiti. Tapi mungkin aku "good listener". Kadang2 luahan rakan-rakan kudengar tetapi untuk menasihati aku tak mampu.. Kadang luahan yang didengari itu sudah mampu melegakan orang yang menanggungnya...Antara luahan-luahan yang sering didengari ialah masalah rumahtangga, masalah mertua dan ipar duai, masalah ank-anak, masalah kewangan, masalah kerja dan masalah cinta
Walaupun aku agak veteran tapi persoalan cinta amat menarik bagiku. Agaknya budaya orang melayu memandang cinta itu sesuatu yang indah walaupun pahit. Kalau tak kenapa produser2 filem di malaysia tak berani membuat cerita lain. Asyik2 kisah cinta saja. Berbalik pada permasaalah cinta pada suami orang. Yalah memandangkan suami orang ni agak tinggi sahamnya. Seorang wanita biasanya mudah tersentuh (touching) dengan perhatian dan kasih sayang seorang lelaki. Pada mulanya seorang wanita itu mungkin mengingati dirinya supaya jangan mendekati lelaki berstatus "suami orang". Tapi akibat pengalaman seorang lelaki berstatus seperti tadi, mampu meroboh benteng dan pendirian seorang wanita. Bila seorang wanita memiliki perasaan sayang yang mendalam adalah sukar baginya untuk melupai lelaki tersebut walaupun sering disakiti. Sejarah siti zulaikha dan nabi yusof membuktikan naluri sebenar seorang wanita. Seorang wanita sanggup melakukan apa saja demi orang yang dicintainya...Seorang lelaki pulak di sana sayang di sini sayang. Bila balik rumah sayang isteri, tak berani buka h.set. Bila diluar rumah sayang yang lain. Kalaulah takut isteri tutup mata jalan terus jangan jeling-jeling perempuan lain. Bila perempuan mula mempunyai perasaan dia mula mengharap perhatian. Saat ini baru anda rasa bahawa anda cuba membahagiakan satu pihak sedang satu pihak anda kecewakan. Namun begitu pandangan aku pada perempuan yang menghadapi situasi seperti ini, lupakannya.. pergi jauh dari hidupnya.. Kalau nak menumpang kasih carilah yang sanggup membahagiakanmu. Berkorban kepada orang menghargai pengorbananmu.. love is not for fun.. Dengan perasaan ini boleh merosak jiwa seseorang. Aku tahu hanya wanita seperti aku yang mengerti. Sekali anda menyatakan sayang pada seseorang satu komitmen tersangkut di bahu anda. Sayang bukan sekadar kata-kata. hi.hi. (macam pakar pulak) sematkan dihati.. aku akan pergi jauh dari hidupmu..berhenti menunggu SMS.Jangan telefon dia lagi... buang saja telefon tu.. sibukkan diri.. .berbaloikah kita menyanyangi orang yang hanya memerlukan kita ketika dia kesunyian? sedangkan dikala kita memerlukannya dia off handset atau tak menjawab pun sms kita. (sebab dia bersama isteri tercintanya,,)jauh sekali untuk bertanya kabar tentang kita..fikir-fikirkanlah.

2 comments:

Anonymous said...

Salam: Cinta kepada Allah tinggi martabatnya. Tanya bos u dia ada rasa kasih dan sayang kepada anak buahnya ke ?

Faris said...

Rosnah,
Lelaki memang sentiasa perlukan perhatian. Tidak bermakna bila dah semakin berumur boleh buat tak kisah. Bila anak2 dah besar, masa tu dah mula kesunyian. Terutama bila di peringkat umur 40an, dan 60an.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...