Wednesday, May 12, 2010

Kesal lah?

sudah 17 tahun aku bergelar guru dan aku bangga dan gembira sebagai guru.Dalam masa 17 tahun aku bergelumang dengan kanak-kanak yang kadang2 mengharap perhatian, kadang2 mengharap belaian manja dan kadang2 minta dibelai. Tapi aku merasa puas dan senang hati apabila aku kenangkan. Aku berjaya menjadikannya orang. Walaupun setengah padanya bukanlah berjawatan besar tetapi dia dapat survive hidupnya dengan sempurna itu satu kejayaan buat aku. Aku bangga dengan mereka.

Hari ini aku ada berjumpa dengan seorang member..dia ni bisnesswoman lah kiranya. Aku tahu dia seorang usahawan yang berjaya, berkereta besar berpakaian berjenama, berprestij la katakan. Aku turut berbangga dengannya,, sekarang dia sibuk dengan jualan langsungnya.Dia memberitahu aku takkan kaya dengan makan gaji ni,,, dan dia mempersoalkan beberapa tahun kerja pun gaji macam tu jgk. lebih baik le you buat jualan macam i bla..bla..bla.. Saya just mendengar jelah, biasalah orang berkempen. Apa yang menarik perhatian apabila dia menceritakan orang tu jadi millionaire..orang ni jadi millionaire dalam masa yang sekejap je... kalau jadi cikgu kiamat pun tak merasa ..dia kata pada saya..

Tanpa saya sedari tiba-tiba mulut saya terkeluar juga.. bunyinya " akak, saya tak pernah bercita-cita untuk menjadi billionaire atau millionaire ni.. pada saya ada rezki untuk makan dan pakai anak2 saya dah memadai. Tapi saya menjadi cikgu saya bercita-cita utk melihat anak2 murid terutama islam macam saya ni sempurna hidupnya. Sekurang2nya bila saya mati selagi ilmu yang saya sampai mereka guna saya akan dapat sahamnya.

Entahlah saya emosi atau tidak. Pada saya tak salah nak berkempen tapi janganlah merendah2kan martabat orang.. tak semua manusia di dunia ini memandangkan kepada duit semata2. Ada benda yang lebih bernilai dari duit dalam hidup kita. Selagi ada sifat tamak dalam diri selagi itu kita tidak sempat menikmati nikmat yang Allah beri.

Mempercayai pada satu takdir dan berharap dengan takdir yang Allah beri adalah terbaik buat kita. Allah tidak pernah silap dalam perhitungannye..

3 comments:

Aida Ali said...

Biar tak kaya tetapi sentiasa bersyukur dengan rezeki yang Allah beri. Itulah erti sebenar kebahagiaan. Teruskan niat baik itu cikgu..

mantan said...

Rosnah, Salam... Bersyukurlah dengan rezeki yang ada.

Businessman/woman)dengan caranya: mempengaruhi orang lain untuk menjadikan dirinya lebih kaya.

Guru dengan caranya pula: Mempengaruhi orang lain supaya mereka berilmu.

Al-Manar said...

Cikgu Rosnah,
Ingin saya tulis sepatah dua kerana tulisan cikgu menyentuh perasaan. Maaf saya kebahasa Inggeris.
You have been a teacher, a professional in your career, for 17 years. You do it, as you say, for what you believe in, agama dan bangsa. You earn a salary because you need to support yourself and probabaly your family ( I am not sure of this). And you do not wish to be a billionaire. Syabas. I have been teaching for 16 years at Almanar, my own little establishment although I never was a teacher. Unlike you I am doing it not for a single cent. I have spent a lot of my money in fact, simply because I already have enough money to support myself and Makcik, and above all, I believe in what you believe - berkhidmat kerana Tuhan untuk kemanusiaan. Tell the person who hurt you to drive her kereta mewah to Almanar and speak to the old man there and learn something of life. By the way, you are welcome as well ( or to communicate with me at almanar@pd.jaring.my).I feel honoured to see Almanar in your blog list. Hope you do visit it from time to time.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...