Saturday, June 6, 2009

KEGEMBIRAAN ITU SATU RAHMAT DAN REZKI


Seminggu sudah kami sekeluarga bercuti bermula dari KL ke Kuala Perlis rasanya sudah cukup untuk merenggangkan segala ketegangan dan yang paling penting masa bersama anak-anak dan memberi kegembiraan buat mereka.
Berbicara tentang kegembiraan sebenarnya emosi kita samaada kita gembira atau sedih kita sendiri yang menentukannya. Sekiranya kita pilih untuk bergembira,maka hari kita akan terus terasa ceria walaupun kita di bebani pelbagai tugas dan tuntutan kerja. Keadaan ini membuatkan riak wajah kita nampak ceria dan kelihatan tenang.
Ada orang menyifatkan kegembiraan itu umpama rama-rama.cantik dan mampu membuat orang lain rasa tenang apabila melihatnya.Ada kajian yang menunjukan kebolehan gembira ini banyak disumbangkan oleh faktor genetik dan ada juga penyelidik yang percaya ianya boleh dipupuk. Ada kajian menunjukkan individu yang gembira hidupnya sembilan tahun lebih lama berbanding dengan orang yang kerap bermurung dan tertekan.
Bermacam-macam tentang gembira. Pada saya kegembiraan itu satu rahmat yang tidak ternilai. Bayangkan satu hari kita ditimpa masaalah dan kesedihan bagaimana rasanya? Seperti berada di atas bara api...Dengan itu saya menilai kegembiraan itu sesuatu yang amat berharga. Saya sangat berterimakasih kepada sesiapa yang membuat saya gembira dan seboleh mungkin saya akan cuba membuat orang lain gembira.
Terdapat segelintir manusia yang cemburu melihat orang lain gembira dan cuba membina satu situasi supaya orang lain berada dalam kesugulan pada saya orang seperti ini menghadapi masaalah jiwa yang di kaitkan dengan genetik atau persekitaran yang dicipta sendiri. Manusia spesis ini memang wujud dan banyak menyusahkan orang lain lebih-lebih lagi sekiranya dia adalah seorang ketua.
Untuk mendapat hidup yang bahagia dan gembira kita kena berusaha untuk mencarinya kerana ianya tidak datang bergolek didepan mata. Antara strategi yang boleh dilakukan untuk gembira ialah :
1.Pilih untuk gembira- pandai mengurus diri,berinteraksi dengan baik ,pilih
persekitaran
dan berkawan dengan orang yang positif. Tenangkan diri sendiri. Untuk tenang jadi
seorang yang pemaaf, bersyukur dan berterimakasih.
2.Tambah sahabat.- Antara penawar kesedihan ialah mempunyai sahabat baik yang
sentiasa mengambil berat mengenai kita. Satu kajia di Australia mendapati warga
emas berusia 70 tahun ke atas dan mempunyai ramai sahabat hidupnya lebih lama
dan gembira.
3.Sentiasa berbuat baik. Berbuat baik walaupun satu pertolongan yang kecil dan
membuat penerima gembira.
4.Jadi seorang yang pemurah dengan senyuman. Senyuman biasanya boleh membuat orang
lain merasa gembira dan senang hati.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...