Wednesday, June 17, 2009

sudah suratan


Ini mungkin post kali kedua saya menulis diblog saya tentang mantan GB saya kalau tak silap dalam post tahun lepas yang bertajuk itu yang tersurat. Kenapa saya menulis tentang nye.. hebatke dia? ya bagi saya dia hebat walaupun tidak graduated mana-mana university tapi dia punya crystal knowlwdge yang saya kagumi dan hormati..saya menulis sempena hari bapa dan hari guru.
Dulu masa saya belajar selain dorongan, banyak dia membantu saya dari teknik penulisan..Satu hari saya siapkan thesis saya dan saya minta pandangan dia. Dia sanggup ambil thesis saya dan disemak. Apa yang saya kagum dia dapat kesan setiap ejaan yang salah .Bagai scaner sangat cermat sekali..Saya mula mendidik diri saya supaya bekerja sepertinya. Saya tahu kalau dia baca penulisan saya ni dia mesti komen, salah eja, jarak jauh dekat dan sebagainya.
Semasa dibawah kepimpinanya saya pernah jadi GPK, banyak dia mengajar saya tentang kesempurnaan dalam menyiap surat, kertas kerja dan saya tak pernah jemu dan putus asa untuk belajar. Sering memberi dorongan.. satu ketika dahulu sebelum saya berpindah dari SKR ke SKJ saya dah kenalnya secara luaran sebab dia merupakan pegawai PPD ketika itu. Lantas pernah kawan2 mengusik kenapa nak pindah ke SKJ gurubesarnya garang! saya kata, saya ni budak nakal kena di pimpin oleh orang yang garang. Alah masa di bawah pimpinannya memang saya selalu kena marah tapi saya boleh terima cara dia marah..kenapa? Rumusanya seorang pemimpin itu dia boleh marah orang bawahannya sekiranya dia ada satu kekuatan di dalam dirinya iaitu dia dihormati. Bila dia seorang yang dihormati dia marah macammana pun orang bawahan akan patuh. Tapi untuk menjadikan diri sebagai seorang yang dihormati itulah perlunya keikhlasan dari diri sendiri. Sebagaimana dalam post yang lepas saya bersetuju seorang pemimpin itu autokratik sekiranya dia memiliki kemahiran dan pengetahuan melebihi orang bawahannya. Lagi satu seorang itu adalah pemimpin yang sejati sekiranya selepas dia bukan jadi pemimpin ianya tetap di hormati. Itulah satu pengukuran kepada kepimpinan kita. Wallahuwaalam...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...