Friday, June 12, 2009

Pendidikan Anak-anak.

Beberapa hari yang lepas ada saya terbaca satu artikel di suratkabar tentang pendidikan anak-anak dimana seorang ibu mamahafieza yang cuba mengubah sistem pendidikan bagi anak-anaknya. Beliau tidak menghantar anak-anaknya ke sekolah bahkan mendidik dan mengajar anak-anaknya sendiri di rumah. Pengajaran bagi anaknya bermula dari waktu subuh hinggalah lewat malam lebihkurang pukul sepuluh malam. Saya agak tertarik dengan cara pendidikannya ini. Pada awalnya suaminya agak tidak bersetuju dengan tindakannya tetapi setelah melihat hasilnya suaminya turut sama dalam menjayakan apa yang diusahakan oleh mamahafieza ini. Dalam pendidikannya ini sudah tentu tidak mementingkan peperiksaan dan hanya akan membenarkan anaknya menduduki peperiksaan setelah berusia 17 tahun.Pendidikannya memenuhi keperluan JERIS ini berdasarkan apa yang di ceritakan. Mamahafieza ini seorang graduate dalam bidang komputer dan beliau hanya bekerja dirumah sebagai web designer dan memang seorang yang hebat menerima pelbagai AWARD. Saya teringat pada kawan saya Aliza yunus yang berelulusan PHD tetapi lebih rela menjadi surirumah dan begitu mengambil berat tentang pendidikan anak-anak. Pemerhatian beliau tentang pendidikan anak-anak yang beliau berhijrah di Oman tu amat berbeza dengan pendidikan di malaysia yang begitu mementingkan peperiksaan sedang di Oman penilaian lebih kepada pembentukan akhlak. Pelbagai situasi yang saya ikuti dari cerita kawan saya tentang pendidikan di Oman ni memberi gambaran bahawa pembelajaran kanak-kanak di sana lebih santai dan bersesuaian dengan kematangan anak-anak.
Begitu juga dengan cerita DR Alya yang sedang membuat penyelidikan di UK yang situasinya hampir sama dimana sistem pendidikan anak-anak disana tidak menitik beratkan pada peperiksaan dan pelajarnya belajar dalam keadaan yang menyeronokkan tanpa sebarang tekanan. Mengikutnya lagi sekiranya pembelajaran lebih menumpukan kepada peperiksaan susah untuk memperolehi keseimbangan..Berbalik kepada situasi di Malaysia pembelajaran lebih berfokus kepada peperiksaan dan pihak pentadbiran bertungkus lumus mengadakan pelbagai program untuk kecemerlangan result periksa sekolah masing-masing. Kelas tambahan ada yang mula seawal tahun 4 lagi. (10 tahun). Bila sekolah menitik berat peperiksaan ibubapa pun sama di rumah ibu bapa hantar kelas tambahan berbayar lagi.. Bayangkan bila masa untuk mendidik anak-anak tentang kasih sayang, disiplin, jaga alam sekitar apa yang terpasak di fikiran anak-anak adalah peperiksaan. Cuti sebegini pelajar tahun 6 terutama sedang bertungkus lumus dengan kelas tambahan untuk menghadapi peperiksaan pada bulan september nanti. Sangat berbeza dengan negara maju yang sudah mula mengubah sistem mengikut keadaan semasa. Ok wallahuwaalam sekadar mencoret je..

7 comments:

Faris said...

Rosnah,
Sistem pendidikan di negara Barat, Timur dan beberapa negara lain memang sudah mengalami perubahan. Cuma di negara kita saja agak lewat. Saya pernah membuat pemerhatian sewaktu ke Jepun pada tahun 1997 dan didapati sistem pendidikannya adalah decentralized seperti di negara Barat. Begitu juga sewaktu saya ke Shanghai pada tahun 2004 di mana konsep sekolah kluster telahpun dimulakan di sana dan begitu juga di UK. Saya juga mempunyai anak saudara yang kini mengikuti emaknya (adik ipar saya) ke Washington. Bila ditanya tentang persekolahannya, memang santai. Sistemnya dah macam di universiti walaupun berada di gred 7 (tingkatan 1 disini).
Jika kita lihat, apakah matlamat sistem pendidikan negara kita yang akan melahirkan insan yang dihasratkan. Jika kita mementingkan cerdik pandai, maka sistem peperiksaan diutamakan. Jika kita perlukan insan yang kamil seperti yang dihasratkan dalam PIPP, maka sistem pendidikan kita perlu ke arah tersebut. dan tidak hairanlah sistem pendidikan kita sedang melalui proses transformasi kurikulum yang sedang dirintis sekarang. Sejauh mana keberkesanannya, kita lihat impaknya. Apa yang mungkin agak tidak sesuai apabila idea2 yang dihasilkan oleh PhD2 kita di KPM tu tidak bersandarkan kepada realiti sebenar di sekolah2 sebab dah terlalu lama tinggalkan situasi sekolah. Bukan memperkecilkan lulusan PhD tetapi mereka tidak berpijak di bumi nyata dengan pelbagai teori2 yang dipelajari.

Rosnah said...

cikgu faris,
sistem kita dulu memang sesuai. Biasanya pelajar pandai,akhlak bagus, sosial bagus sbb kita di bawah pemerhatian ibubapa.Waktu tu untuk akademik disekolah,untuk pendidikan yang lain di rumah. Tapi kini budak yang cerdik belum tentu akhlak yang bagus. Ada kes di universiti pelajar yang cemerlang ni ambil syabu sebab utk buat revision musim exam.mereka nak score tinggi kalau tak achieve apa yang diharap parent akan marah sbb mereka ni dari kecik2 lagi memang cemerlang. Jadi kerana itu mereka ambil syabu supaya tak penat study... banyak kes2 begini di Universiti. Jadi satu perubahan (Change) perlu buat untuk generasi akan datang. Lagi satu kat Malaysia ni bidang pendidikan banyak campurtangan politik la... susah nak buat perubahan.

mantan said...

Rosnah,
Acuan persekolahan kita lebih menjurus kepada kehendak dan kuasa politik. Bukan pendidikan dalam ertikata yang sebenarnya. Jika berlakupun pendidikan yang wajar, itu hanyalah sebagai kesan tidak langsung sahaja.

Natijahnya, produk persekolah (sebahagiannya) telah menghasilkan orang yang berilmu tetapi tidak terdidik. Maka secara sedar maupun tidak sedar, masyarakat (sebahagiannya) menjadi 'gawat' dipenuhi orang-orang yang tidak terdidik.

Maka ada dalam kalangan masyarakat kita seperti "hilang keyakinan" terhadap sistem pendidikan bertunjangkan politik ini. (Mungkin di negara kita, jika tidak kerana kuasa politik, maka tidaklah akan ada sekolah dan institusi pendidikan dan pengajian yang pelbagai alirannya sekarang ini!)

Namun, pendidikan di rumah juga tidak dapat melengkapi keperluan kehidupan anak-anak sebagai seorang insan yang sememangnya bersifat amat kompleks.

Memang, rumah boleh menyediakan segala-galanya, malah maklumat seantero dunia berada di hujung jari dan dapat diteroka melalui teknologi yang serba canggih. Tetapi bagaimana dengan kehidupan manusia secara 'real' yang secara semulajadinya mesti berinteraksi dengan orang lain, selain keluarga di rumah?

Di mana-manapun tempat anak-anak mendapat pendidikan, tetap ada keistimewaan dan permasaalahannya.

Kuasa politik telah membentuk masyarakat kita yang "makan disuap" dalam segala bidang, termasuk persekolahan. Lantas, jika pendidikan di sekolah hendak dijadikan "santai" dengan acuannya seperti di negara-negara lain yang amat berbeza sejarah politiknya, dibimbangi semuanya akan tersembam ke lantai.

aliza said...

Salam Nah,
Sekadar berkongsi...saya berada di rumah kerana keadaan di Oman tidak membantu saya untuk terus bertugas. Lagipun saya ambil peluang untuk menghasilkan sesuatu...insya Allah.

Tapi saya tidak menyokong pendidikan dirumah sepenuhnya. Ini kerana saya berpendapat bahawa anak2 kita perlu didedahkan dengan sistem sebagaimana diikuti oleh anak-anak lain, kemudian kita bantu dengan pendidikan dirumah.

Bagi saya ibubapa yang memilih untuk mendidik anak-anak sepenuhnya di rumah terlalu ideal, mereka nakkan anak-anak mereka memperolehi sebaik-baik ilmu, tapi setakat mengikuti perbincangan dgn homeschool moms, saya dapati kebanyakan mereka tidak mempunyai kurikulum yg jelas, main ambik dan downloads dr internet je atau buku-buku tertentu. Yang penting mereka inginkan anak-anak mereka cepat tamat belajar serta lebih hebat dari orang lain.

Kumpulan ibu-ibu yang mengamalkan homeschool di Malaysia masih baru, cuba baca betul-betul profile Mamahafiza tersebut. Ada juga saya terbaca ttg Coachsha juga mempraktikkan homeschool utk anak-anak beliau, macam-macam cerita pendidikan terkini.

Bagi za, juga hasil pengalaman sendiri, walaupun bersekolah saya masih sempat belajar ilmu-ilmu lain seperti memasak, menjahit, menulis khat, ilmu kesihatan CVT serta pelbagai lagi ilmu lain. Rasanya ia berbalik kepada pengalaman hidup dan pengurusan masa kita.

Fahamilah anak-anak kita perlu dididik dengan sebaik-baiknya, tapi kita perlu memahami realiti anak-anak kita, fahami kehendak hati mereka barulah segala ilmu dapat meresap dengan mudah ke dalam hati mereka.

Rosnah said...

salam semua,
sebagaimana cikgu wahab kata msia ni semua nak dipolitikkan.... sepatutnya soal pendidikan ini serah je pada orang pendidikan yang ada pengalaman dan pernah melalui secara realistik. Di msia sistem pendidikannya main try and error je..tak suka buat kajian, bila buat kajian dapatan tu tengok pulak sama ke tak sama dengan kehendak politik..selagi satu sistem tak kemas rakyat akan memandang rendah pada pendidikan ini..

Rosnah said...

salam za,
dah balik kampong ko. tentu seronok jumpa mek dan keluarga, tentang pendidikan di rumah mamahafieza tu nah baca. Mungkin dia ada guna modelnya sendirilah. Bagi memenuhi sosial anaknya dia bawa anaknya ke rumah anak yatim. gotong royong dengan komuniti setempat. Tapi betul juga kata cikgu wahab, masalah rakan sebaya dan situasi menghadapi masaalah nanti anak-anak ni tak pandai menyelesai masaalah dan konflik walaupun remeh. Ianya tetap pendidikan. Takut balik-balik tidak ada keseimbangan jugak. Apa pun sistem pendidikan sekolah ni perlu diperbaiki lagilah dan yang penting penglibatan semua pihak sebenarnya...tak boleh sekolah sendirian..

Anonymous said...

Cikgu Rosnah,
Bila ada ahli parlimen (pembangkang) yang bijak pandai itu tidak berdisplin dan mengikut peraturan-peraturan Parlimen (akibatnya diusir kelaur dan digantung menghadiri persidangan) membuktikan ada orang yang berilmu tetapi tidak terdidik.

Apabila ada "orang besar" yang bersetuju supaya Bekas Pengerusi Parti Komunis Malaya (Chin Peng) dibenarkan kembali ke Malaysia juga membuktikan mereka ini berilmu tetapi tidak terdidik dengan sewajarnya.

Memang boleh menjadi pandai dengan apa cara pun tetapi jangan lupa unsur "mendidik" itu.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...