Thursday, December 17, 2009

MAAL HIJRAH VS HAPPY NEW YEAR...

Hijrah itu pengorbanan‘Hijrah itu perjuangan.Hujrah itu persaudaraan, Hijrah membentuk perpaduan.....oleh itu , mari semua... kita sambut Maal Hijrah.. Tingkatkan semangat, tegakkan Syiar Islam , untuk sepanjang zaman..(senikata lagu)

Pernah dan selalu dengarkan lagu ini? Sejak dari kecil lagi, walaupun setahun sekali berkumandang tak kiralah melalui tv atau radio sekalipun, yang pentingnya kita bukan sekadar perlu meliang lentukkan kepala mengikut akan lunak dan merdunya lagu ini, tetapi kita perlu liang dan lentukkan pemahaman kita akan pengertian lagu ini secara implisitnya. Terkesan daripada penghayatan tentang konsep hijrah dan pengalaman sendiri melaksanakan hijrah. Ada yang berjaya, ada yang tidak, ada yang pernah berjaya kemudian menjadi tidak berjaya.

Apa yang membuat saya terdorong untuk menulis topik ini kerana bila saya ke Pasar ada orang (islam) bertanya cuti apa hari ini? Betapa mereka tidak menyedari kehadiran maal hijrah ini. Kenapa ini terjadi? bila sambutan tahun baru semua orang menyedari. Di tv berbulan2 membuat promosi dan pelbagai event di sediakan untuk sambutan tahun baru masihi. Ibubapa membawa anak2 melalui detik2 yang di namakan countdown tahun baru tu. Kalau tak pun berjaga di depan TV semata2 nak menonton detik 12 malan di TV. Begitu juga semua pak2 menteri berada di dataran merdeka untuk mengira detik jam 12 malam bagi menyambut tahun baru. Pendekkata sungguh meriah.

Berapa ramaikah pula golongan yang menyedari kehadiran maal hijrah. Berapa ramaikah pula yang berjaga malam menunaikan solat hajat dan taubat untuk mengira detik kehadiran tahun baru hijriah ini? Kalau waktu persekolahan anak2 di ingatkan kehadiran maal hijrah ini. sewaktu perhimpunan murid2 di ingatkan doa akhir tahun dan awal tahun begitu juga dengan amalan2 yang baik di bulan ini. Dalam musim cuti sebegini.. bergantung kepada kepekaan ibubapa. Tapi seandainya seperti ibubapa yang saya ketemui tadi? Penerapan pemahaman terhadap konsep ini perlu di mulakan pada peringkat anak2 lagi. bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebung lagi.

Malaysia ni rakyatnya kaya dengan bahasa. Hijrah ni bermakna perpindahan dari bahasa arab yang secara lughatannya . Tapi boleh di intepretasi dengan lebih mendalam secara literaturenya. Dalam bahasa lain yang sering digunakan ialah transfomasi.. ha..itukan bunyinya macam ada class sikit. Itulah bila sebut transformasi mungkin memberi aura yang lain pada sesetengah individu. Perlukah ditukarkan dari sambutan Maal Hijrah kepada Sambutan tranformasi or whatever yang lebih glamour supaya kehadiran muharam ini lebih disedari lagi?

Kepada rakan-rakan SELAMAT BERADA DI TAHUN HIJRAH YANG BARU- SEMOGA HARI INI LEBIH BAIK DARI HARI SEMALAM... ingatan buat diri sendiri dan rakan-rakan semua. Sama-samalah kita berdoa semoga umat Islam semakin teguh dan kuat. Syiar Islam kita pertahankan dan mantapkan.. AMIN...

4 comments:

IMANSHAH said...

salam maal hijrah buat cg sekeluarga!!

Rosnah said...

tq imansyah... semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas yek..

aliza said...

Salam Maal Hijrah buat nah sekeluarga, juga selamat meneruskan cuti. Moga tahun baru ini lebih bermakna daripada tahun-tahun lepas.

MOBYDICK said...

Salam maal hijrah buat semua orang islam

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...